Jesaja 43:11

Jag, jag är HERREN, förutom mig finns ingen frälsare [moshia]. 

Vissa kristna menar att eftersom det inte finns någon annan frälsare än HERREN, måste det innebära att Jesus är Gud eftersom han är världens frälsare: ”Vi har vårt medborgarskap i himlen, och därifrån väntar vi Herren Jesus Kristus som Frälsare” (Fil 3:20). Men då har man missat den viktiga principen om sändebud, den princip som gjorde det möjligt även för människor på GT:s tid att vara frälsare.

Israels barn ropade till HERREN, och HERREN lät då en frälsare [moshia] uppstå bland dem som räddade dem, nämligen Otniel, son till Kenas, Kalebs yngre bror. (Dom 3:9)

Israel ropade till HERREN, och HERREN lät en frälsare [moshia] uppstå bland dem, benjaminiten Ehud, Geras son, en vänsterhänt man. (Dom 3:15)

HERREN gav åt Israel en befriare [moshia] så att de kom undan arameernas hand. Sedan bodde Israels barn i sina hem som förut. (2 Kung 13:5)

I sin nöd ropade de till dig, och från himlen hörde du det. Efter din stora barmhärtighet gav du dem befriare [moshia (pl.)], som frälste dem ur deras fienders hand. (Neh 9:27)

Frälsare [moshia (pl.)] skall dra upp på Sions berg för att döma Esaus berg. Och riket skall tillhöra HERREN. (Oba 1:21)

Men det som skiljer dessa frälsare från Jesus är att han är Guds speciella och slutgiltiga frälsare, där hans frälsningsverk inte bara sträcker sig till Israels folk utan till alla jordens människor. Men likväl betyder inte det att han är Gud, utan att han har fått delegerad makt och auktoritet att vara frälsare.

Våra fäders Gud har uppväckt Jesus, som ni hängde upp på trä och dödade. Honom har Gud med sin högra hand upphöjt som hövding och frälsare, för att ge omvändelse och syndernas förlåtelse åt Israel. (Apg 5:30-31)

Vid en översättning av ordet ”frälsare” från grekiska till hebreiska får vi moshia, d.v.s. samma ord som i exemplen ovan. Men om Jesus var 100% Gud, varför var Gud tvungen att upphöja honom som frälsare? Borde han inte logiskt sett redan vara Israels frälsare? Här får vi inte glömma en av de starkaste förebilderna på Messias i GT, nämligen Josef i Egypten. Han satt i ett egyptiskt fängelse (en bild på Jesu död) innan farao upphöjde honom till att bli frälsare för hela den dåtida kända världen. På samma sätt var det med Jesus. Gud uppväckte honom från de döda och upphöjde honom till att bli hela jordens frälsare. Men likväl handlar det om delegerad makt och auktoritet att vara frälsare.

Lämna en kommentar