Apostlagärningarna 20:28

Ge akt på er själva och på hela den hjord som den helige Ande har satt er som ledare över, till att vara herdar i Guds församling som han har köpt med sitt eget blod.

Enligt Folkbibelns översättning har Gud köpt sin församling med sitt eget blod. Men om vi bortser från den här texten, var i Bibeln står det att Gud har blod? Jesus var tydlig med att ”Gud är ande” (Joh 4:24), vilket innebär att han inte består av det mänskliga organet blod. Anledningen till Folkbibelns översättning beror på att det finns avvikelser mellan de grekiska manuskripten, något som har gett upphov till olika översättningar.

Haven akt på eder själva och på hjorden, i vilken den helige Anden har satt eder till tillsyningsmän, att vara herdar för Herrens församling, vilken han förvärvat sig genom sitt eget blod. (Helge Åkeson)

Ge akt på er själva och på hela den hjord som den heliga anden satt er att ha uppsikt över, för att ni skall vara herdar för Guds församling som han har vunnit åt sig med sin sons blod. (Bibel 2000)

I Helge Åkesons översättning är det Herren (Jesus) som har köpt församlingen med sitt blod. I det andra är det Gud som har köpt den med sin son Jesu blod. Båda stämmer mer med Bibelns samlade undervisning om att det inte är Guds utan Jesu blod som har utgjutits för våra synder.

Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare. När vi nu står som rättfärdiga genom hans blod, hur mycket säkrare skall vi då inte genom honom bli frälsta från vredesdomen. (Rom 5:8-9)

Om vi vandrar i ljuset, liksom han (Gud) är i ljuset, så har vi gemenskap med varandra, och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd. (1 Joh 1:7)

De sjöng en ny sång: ’Du (Jesus) är värdig att ta bokrullen och bryta dess sigill, ty du har blivit slaktad, och med ditt blod har du åt Gud köpt människor av alla stammar och språk, folk och folkslag. (Upp 5:9)

Dessa tre texter visar att det handlar om Jesu Kristi blod och inget annat. Avslutningsvis skall vi se på ett utdrag ur Bart Ehrmans monografi Misquoting Jesus: The Story Behind Who Changed the Bible and Why, där han hänvisar till en viss J. J. Wettstein (1693-1754).

As Wettstein continued his investigations, he found other passages typically used to affirm the doctrine of the divinity of Christ that in fact represented textual problems; when these problems are resolved on text-critical grounds, in most instances references to Jesus’s divinity are taken away. This happens, for example, when the famous Johannine Comma (1 John 5:7-8) is removed from the text. And it happens in a passage in Acts 20:28, which in many manuscripts speaks of ‘the Church of God, which he obtained by his own blood.’ Here again, Jesus appears to be spoken of as God. But in Codex Alexandrinus and some other manuscripts, the text instead speaks of ‘the Church of the Lord, which he obtained by his own blood.’ Now Jesus is called the Lord, but he is not explicitly identified as God. Alerted to such difficulties, Wettstein began thinking seriously about his own theological convictions, and became attuned to the problem that the New Testament rarely, if ever, actually calls Jesus God. (1)

De avslutande orden att Wettstein ”became attuned to the problem that the New Testament rarely, if ever, actually calls Jesus God” är intressanta. Om Jesus är lika mycket Gud som Fadern är det anmärkningsvärt att författarna i NT i princip aldrig nämner om det. Och i de få fall där de verkar göra det, visar det sig efter mer ingående studier att så inte är fallet.


(1) Ehrman, Bart D. Misquoting Jesus: The Story Behind Who Changed the Bible and Why. HarperSanFrancisco, 2005, s. 113-114.

Lämna en kommentar