Mika 5:2

Du, Betlehem Efrata, som är så liten bland Juda tusenden, från dig skall det åt mig komma en som skall härska i Israel. Hans ursprung är före tiden [miqedem], från evighetens [‘olam] dagar.

Den logisk slutsatsen bland kristna är att eftersom Messias är “före tiden” och “från evighetens dagar” måste han vara Gud. Till att börja med bör poängteras att denna messiasgestalt förväntas komma åt Gud och inte att Gud skall komma som människa. Att man vidare har översatt det hebreiska miqedem med ”före tiden” är högst subjektivt då ordet har en rad olika betydelser (nedan). 

Det är många som inte känner till att det inte finns något ord på varken grekiska eller hebreiska som har den specifika betydelsen ”evig”. De ord som vanligen översätts på det sättet, t.ex. ‘olam, betyder egentligen en tidsperiod som är odefinierbar, lång eller kort, och som bara kan förstås utifrån sammanhanget. Följande översättningar av Mika 5:2 visar att den översättning man gjort i Folkbibeln är högst subjektiv.

En vilkens härkomst tillhör förgångna åldrarforntidens dagar. (1917)

Hans utgång är från fordom, från tidsåldriga dagar. (Helge Åkeson)

Whose origins are from of old, from ancient times.” (NIV)

Det är tydligt att varken miqedem eller ’olam har den evighetsbetydelse man gärna velat få fram i Folkbibeln. Andra texter där ’olam förekommer visar att ordet inte måste handla om en evighet. 

Då tänkte hans folk på gångna [‘olam] tider, de tänkte på Mose: Var är nu han som förde dem upp ur havet, tillsammans med herden för hans hjord? (Jes 63:11)

På den dagen skall jag resa upp Davids fallna hydda, mura igen dess sprickor och resa upp det som är nerrivet. Jag skall bygga upp den som i forna [‘olam] dagar. (Amos 9:11)

I dessa två exempel har ’olam ingen evighetsbetydelse. Tar vi sedan hänsyn till kontexten av Mika 5:2 blir det ännu mer uppenbart att den utlovade Messias inte är Gud. I 5:4 står det att 

han skall träda fram och vara en herde i HERRENS kraft, i HERRENS, sin Guds, namns höghet. 

Om Messias skall vara en herde i HERRENS kraft och i sin Guds namns höghet, då kan han knappast vara samma Gud. Jesus har inget behov av HERRENS kraft om han själv är HERREN.

En reaktion till “Mika 5:2

  1. Just så! Olam KAN syfta på evigheten iblad, men gör inte alltid det utan kan även syfta på en tidsperiod som kan vara längre eller kortare, precis som du skriver. //K.J.W.

Lämna en kommentar