Uppenbarelseboken 3:14

Den som segrar skall jag göra till en pelare i min Guds tempel, och han skall aldrig lämna det. På honom skall jag skriva min Guds namn och namnet på min Guds stad, det nya Jerusalem, som kommer ner från himlen, från min Gud, och mitt eget nya namn. Den som har öron må höra vad Anden säger till församlingarna. Skriv till församlingens ängel i Laodicea: Så säger han som är Amen, det trovärdiga och sannfärdiga vittnet, upphovet [arche] till Guds skapelse. (Upp 3:12-14)

Enligt Folkbibelns översättning är Jesus upphovet (ursprunget) till Guds skapelse, vilket logiskt sett innebär att han måste vara Gud. Det grekiska ordet arche förekommer drygt 50 gånger i NT, men översätts aldrig med ”upphovet” förutom i denna vers. Därför är Folkbibelns version av 3:14 ett tydligt exempel på hur en en översättares egen övertygelse avgör hur en bibelöversättning kommer att se ut. Den vanligaste betydelsen av arche är ”begynnelse” eller ”början”.

To the angel of the church in Laodicea write: The words of the Amen, the faithful and true witness, the beginning of God’s creation. (Upp 3:14 [ESV])

Här omnämns Jesus som begynnelsen av Guds skapelse, vilket är en stor skillnad mot att vara dess upphovsman. Detta stämmer även mer med kontexten. Lägg märke till orden i 3:12 (ovan) där Jesus säger ”min Gud” om Fadern, fyra gånger! I ett av fallen säger han dessutom ”min Guds namn”. Guds namn är tveklöst JHWH (tetragrammaton). Men om detta endast är Faderns namn, hur kan då Jesus och Fadern vara samma Gud? Och är han inte samma Gud, hur kan han då vara upphovet till Guds skapelse (3:14)? Vidare framgår det av kapitlet efter vem som verkligen är upphovet till skapelsen.

Då faller de tjugofyra äldste ner inför honom som sitter på tronen och tillber honom som lever i evigheternas evigheter. De lägger ner sina kronor inför tronen och säger: ’Du, vår Herre och Gud (Fadern), är värdig att ta emot pris, ära och makt, ty du har skapat allt. Genom din vilja kom det till och blev skapat.’ … Och jag såg mitt för tronen och mitt ibland de fyra väsendena och de äldste ett Lamm stå där, som såg ut att ha blivit slaktat. (Upp 4:10-11; 5:6)

Varför skulle Jesus säga i 3:14 att han är upphovet till Guds skapelse, när det i kapitlet efter står att ”du (Fadern) har skapat allt. Genom din vilja kom det till och blev skapat”? Jesus omnämns först i kapitlet efter i form av ett slaktat lamm. Den mest trovärdiga översättningen är därför, med hänsyn till kontexten, den man gjort i ESV.

To the angel of the church in Laodicea write: The words of the Amen, the faithful and true witness, the beginning of God’s creation.

Jesus är begynnelsen, den första, av Guds skapelse. Inte som en medveten preexistent varelse utan som Guds plan för mänskligheten. Något som stämmer med den judiska förståelsen av Guds skapelsearbete, där rabbinerna menar att Gud skapade Messias namn innan han skapade himlen och jorden.

Seven things were created before the world was made, and these are they: Torah, repentance, the Garden of Eden, Gehenna, the throne of glory, the house of the sanctuary, and the name of the Messiah. (1)

Eftersom Paulus var jude och väl förtrogen med det judiska sättet att tänka är det fullt förståeligt att han uppgav Jesus som ”förstfödd före allt skapat”. Men som sagt, inte i form av en medveten preexistent Jesus utan som namnet Messias i Guds plan/verksamma avsikt för mänskligheten (se under Kolosserbrevet 1:15-20). 


(1) Talmud, Pesarim 54a.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s