Romarbrevet 10:9

Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren [kyrios] och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst.

Det grekiska kyrios (herre) är i NT ett ersättningsord för Guds namn JHWH i GT. En del kristna tolkar detta som att Jesus måste vara Gud eftersom han är kyrios. I Folkbibeln har man dessutom översatt detta ord med ”Herren” (bestämd form), samt uppgett i fotnoten att “NT tillskriver Jesus det högsta gudomliga namnet, Herren (hebr. JHVH)”. Men kyrios står inte i bestämd form i den grekiska texten, vilket gör det mer rättvist att skriva ”Herre” (icke bestämd form). Även om det är sant att man i NT ersatte JHWH med kyrios, är detta en titel som på den tiden användes även för människor av hög rang. 

Eftersom han (tjänaren) inte kunde betala, befallde hans herre [kyrios] att han och hans hustru och barn och allt vad han ägde skulle säljas och skulden betalas … Då förbarmade sig tjänarens herre [kyrios] över honom och gav honom fri och efterskänkte hans skuld. (Matt 18:25, 27)

På kvällen sade vingårdens herre [kyrios] till sin förvaltare: Kalla på arbetarna och ge dem deras lön. (Matt 20:8)

Så prydde sig också förr de heliga kvinnor som satte sitt hopp till Gud. De underordnade sig sina män, så som Sara var lydig mot Abraham och kallade honom herre [kyrios]. (1 Petr 3:5-6)

Thayer’s Greek-English Lexicon of the New Testament förklarar att kyrios är ”he to whom a person or thing belongs, about which he has the power of deciding; master, lord”. (1) Men hur skall man förstå betydelsen av kyrios i Rom 10:9? Versen behöver läsas i ljuset av Apg 2:36 där Petrus förkunnade att “därför skall hela Israels folk veta att denne Jesus som ni korsfäste, honom har Gud gjort både till Herre [kyrios] och Messias”. Det faktum att Gud gjorde Jesus till kyrios visar att Jesus till sin natur inte är Gud. Exegeten James Dunn menar att ”it becomes plain that the kyrios title is not so much a way of identifying Jesus with God, as a way of distinguishing Jesus from God”. (2) I sitt brev till församlingen i Korint skriver Paulus att det finns bara en Gud.

Så har vi bara en Gud, Fadern, från vilken allting är och till vilken vi själva är, och en Herre [kyrios], Jesus Kristus, genom vilken allting är och genom vilken vi själva är. (8:6)

För Paulus är Fadern den ende Guden, helt i enlighet med den judiska monoteistiska tron, medan Jesus är Herre eftersom Gud har gjort honom till det (Apg 2:36). 


(1) Thayer, Joseph H. Thayer’s Greek-English Lexicon of the New Testament. Hendrickson publishers, 2007.

(2) Dunn, James D. G. Did the first Christians Worship Jesus?: The New Testament Evidence. Westminster John Knox Press, 2010, s. 110.

Lämna en kommentar